Jumaat, 1 April 2016

Agar-agar Coklat Malt Lapis Oreo


         Assalamualaikum wrh... wbr...

     Bersiaran lagi di kali ini, semoga teman-teman semua ceria-ceria selalu. Dicuaca panas begini tekak ni terasa je nak makan yang sejuk-sejuk. Jadi saya cuba buatkan puding oreo coklat malt. Biasanya orang menggunakan milo, tapi kali ini saya gunakan serbuk coklat malt pula.

     Memang sedap pudingnya dimakan sejuk-sejuk lepas dikeluarkan dari peti ais. Memang nyaman je.... tekak. saya cuba dari resepi Along Roz @ Home Kreation. Terima kasih di atas resepinya yang sedap ini. Izinkan saya letak resepinya di sini untuk rujukan saya nanti.


Resepi Agar-agar Coklat Malt Lapis Oreo

Bahan-bahan: (saya guna acuan 5x5 in)

1 bungkus / 10 gm Jelly Powder (serbuk
  agar-agar)
750 ml air
160 gm gula
1 tin (400 gm) susu cair
3/4 cawan serbuk milo (saya guna coklat malt)
1 bungkus coklat oreo cookies (137gm)


Cara membuatnya:

1. Masak agar-agar dan air hingga larut.
   Masukkan gula dan masak hingga gula 
   larut. Masukkan susu, kacau sebati 
   sehingga mendidih. 

2. Asingkan 2 cawan ke dalam periuk yang 
   lain dan campurkan milo sehingga sebati.

3. Tuangkan 1 cawan campuran milo ke dalam
   acuan. Panaskan campuran milo yang separuh
   lagi dengan api yang kecil supaya tidak
   membeku. Apabila permukaanya mengeras
   sedikit, tuangkan kesemua adunan putih
   tadi. Taburkan biskut oreo. Apabila
   permukaannya mengeras sedikit, masukkan
   baki adunan milo tadi.

4. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum 
   masukkan ke dalam peti sejuk.



Tips untuk melapis:

1. Jangan tunggu sehingga lapisan membeku
   sepenuhnya sbb takut lapisan tidak
   melekat. Jika membeku semua guriskan 
   permukaan dengan garpu sebelum tuangkan 
   lapisan seterusnya.

3. Pastikan adunan masih panas apabila
   menuang ke atas lapisan sebelumnya supaya
   ia melekat dengan baik. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan