Rabu, 20 April 2016

Kuih Apam Beras


           Assalamualaikum wrh... wbr...

   Berjumpa kembali di ruangan kali ini, semoga teman-teman blogger semua sihat sejahtera hendaknya.

   Petang ni sempat saya membuat kuih apam. Biasalah petang-petang perut terasa lapar je minta diisi. Kali ini saya membuat kuih apam beras. Saya buat setengah adunan sahaja. Itupun dah cukup banyak, saya sorang je yang mengabihkannya, anak-anak tak gemar makan kuih-kuih macam ni. Apa-apa pun terima kasih kepada yang empunya resepi, dah lama simpan resepi ni, dah tak tahu dah siapa yg empunya. Saya kongsikan disini pula ya...


Resepi Kuih Apam Beras  

Bahan-bahan:

2 cawan nasi
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan gula perang
3/4 cawan gula pasir
2 1/2 cawan air
2 sdk yis mauripan

kelapa parut dengan sedikit garam


Caranya:

1. Blend nasi bersama air hingga hancur 
   (masukkan air sedikit-sedikit, blend 
   sampai halus).

2. Setelah hancur, campur brown sugar serta
   gula ke dalamnya dan blend sehingga
   sebati.

3. Dalam bekas lain. Satukan tepung gandum, 
   tepung beras dan yis.

4. Selepas itu masukkan bahan cecair tadi
   kedalam bekas tepung, kacau sehingga
   sebati. 

5. Perap selama 3 jam (saya perap 1 jam
   sahaja).

6. Panaskan pengukus, balut penutupnya dengan
   kain.

7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil-
   kecil.

8. Masukan adunan kedalam acuan, kemudian 
   kukus selama 15 minit. 

9. Hidang bersama kelapa parut yang digaul
   dengan secubit garam atau sedap dimakan
   begitu sahaja. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan