Isnin, 18 April 2016

Tanaman Sayur Ibu


           Assalamualaikum wrh... wbr...

     Bersua kembali di hari ini. Kali ini bukan nak cerita pasal makanan, tapi tentang tanaman pula. Kelmarin sempat juga pulang ke kampung, lihat pokok-pokok sayur emak dah pun makim membesar. Sewaktu pulang cuti sekolah baru-baru ni, baru je ditanam. Cepat sangat pokok-pokok tu membesar. Malah ada sayur yg sudah boleh dimakan.
 

      Itulah bestnya kalau duduk kat kampung, ada sedikit tanah kosong kat tepi rumah, boleh bercucuk tanam. Jimat lah sikit tak payahlah nak beli sayur. Kalau tinggal kat bandar ni, semua benda kena beli.



Ini pokok labu,tapi masih belum berbuah.
 




 Pokok kacang bendi juga masih belum berbuah.
 







     Pokok petola sudah berbuah dan dah boleh pun makan sayurnya. Sedap dimasak sayur lemak.
 

Ini pula pokok kangkung, juga dah pun dapat merasai hasilnya. Pokok kangkung ni, kalau sering dipetik sayurnya akan bertambah subur dan akan mengeluarkan pucuk yang baru.
 



Sebenarnya bukan emak sorang saja yang tanam dan juga menjaga sayur-sayur ni, tapi dibantu oleh adik ipar saya yang juga berminat becucuk tanam. 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan