Sabtu, 18 Ogos 2012

Biskut Badam

             
   Assalamualaikum wrh... wbr...

   Salam bahagia semua, semoga sihat sejahtera hendaknya. Hari ini merupakan hari terakhir kita berpuasa di bulan Ramadhan. Esok hari kita akan merayakan Hari Raya Aidil Fitri. Saya kira mungkin dah ramai yang telah selamat sampai ke kampung halaman masing-masing untuk berhari raya bersama ayah dan bonda serta sanak saudara. 


    Walau apa pun jua selamat Hari Raya Aidil Fitri saya ucapkan.
       
    Entri kali ini, mengenai kuih badam yang saya cuba buatkan. Resepi ini saya cuba dari resepi YATI MEMMORIES. Terima kasih saya ucapkan atas resepinya. Mohon izin saya letakkan resepinya di sini...



Resepi Kuih Badam

Bahan-bahan:


375gm mentega (1/2 cawam mentega)
1 1/2 cawan gula halus
2 biji kuning telur
1 sdt esen vanila 
1 cawan badam hancur
2 cawan tepung jagung
2 1/2 cawan tepung gandum

untuk hiasan

2 biji kuning telur
badam cincang

Cara membuatnya:


1. Pukul mentega dan gula hingga kembang. 
   Masukkan kuning telur dan esen vanilla, 
   Gaul hingga sebati.

2. Masukkan badam hancur, tepung jagung dan
   tepung gandum dan uli menjadi doh yang 
   lembut.

3. Canai dan terap mengikut acuan yang 
   disukai.

4. Letakkan di atas loyang dan sapukan 
   kuning telur dipermukaan biskut dan 
   taburkan sedikit badam cincang.

5. Bakar selama 20 minit atau sehingga 
   masak pada suhu 160C.



  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan