Jumaat, 3 Mei 2019

Puding Roti Kurma Kukus


Assalamualaikum... selamat malam.

Hari ni merajinkan diri buat puding roti kurma versi kukus. Disebabkan lebihan roti yang tinggal setengah lagi tak terusik. Sayang, daripada nantinya berkulat dan akan dibuang begitu saja, jadi saya buatkan puding roti kukus.

Oleh kerana tak ada kismis, jadi saya letakkan buah kurma. Sekarang ni dah nak dekat puasa, jadi senanglah nak dapatkan kurma kat mana-mana pasaraya.

Saya ambil resepi dari blog Fiza LGK, tapi saya buatkan setengah adunan sahaja disebabkan bahannya pun terhad. Memang sedap pudingnya kalau dikukus, tapi saya rasa lebih sedap lagi kalau dibakar. Nanti kita cuba versi bakar pula. Terima kasih Fiza resepinya, saya sharekan pula disini ya...



Puding Roti Kurma

Bahan-bahan:

Bahan A
6 keping roti
2 sdb mentega (dicairkan)
1/2 cawan kurma dihiris

Bahan B
4 biji telur
2 cawan susu segar
3/4 cawan gula kastor
1 sdt serbuk kayu manis
1 sdt esen vanilla


Cara membuatnya:

1. Panaskan pengukus.

2. Carik-carikkan roti dan atur dalam loyang.
   Tuang mentega cair ke atasnya dan taburkan
   dengan kurma.

3. Di dalam bekas lain putar telur, susu, 
   gula kastor, serbuk kulit kayu manis dan 
   esen vanilla sehingga sebati dan gula
   hancur.

4. Tuang adunan yang dipukul tadi ke atas 
   roti, dan pastikan rotitersebut tenggelam
   dan terendan di dalam adunan tersebut.

5. Bakar selama 45 minit (api atas bawah).
   Sejukkan dahulu sebelum dipotong untuk
   disajikan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan