Jumaat, 27 Julai 2012

Puding Roti Neslo

           
        Assalamualaikum wrh wbr.....


         Salam penuh keceriaan untuk semua teman di alam maya ini. Semoga sihat semuanya. Kali ini saya nak kongsikan masakan puding roti neslo yang saya cuba dari resepi KAK HANA. Okey juga rasa pudingnya.... sedap. Memandangkan roti kat rumah ni masih berbaki , jadi sebelum ianya rosak begitu sahaja maka saya cuba buatkan puding roti tersebut. Tetapi puding yang saya buatkan, marblenya kurang cantik. Saya gunakan loyang 5x5x3 inci. Terima kasih Kak Hana atas repinya. So, izinkan saya letakkan resepinya kat sini untuk rujukan saya bila ingin cuba buatkan puding ni di lain kali. Kita semak resepi dulu....






Resepi Puding Roti Neslo


Bahan-bahannya:
4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170 ml susu cair
10 gm agar-agar
1/2 cawan gula
2 sudu besar marjerin/ butter (dicairkan)
3 1/2 cawan air
1 sdb esen vanila
1 sdk garam
2 sdb nescafe (dibancuh dgn sedikit air) 
      - saya guna 1 sdk sahaja
2 sdb milo (dibancuh dgn sedikit air)


Cara memasaknya:
1. Didihkan 3 cawan air, agar-agar serta gula 
   dalam periuk.
2. Blend roti, telur, susu pekst, susu cair
   dan blend 1/2 cawan air tadi. Kemudian
   masukkan dalam periuk agar-agar yang sudah
   dididih tadi.
3. Masukkan marjerin, esen vanila serta garam
   dan kacau rata sampai mendidih lagi.
   Matikan api.
4. Bahagikan kepada 2 bahagian. Satu bahagian
   adunan biarkan warna asal dan satu adunan
   lagi masukkan serbuk nescafe dan milo yang 
   dibancuh (agar tak berketul).
5. Ambil sesenduk warna putih dan tuang di
   tengah-tengah loyang. Kemudian ambil
   sesenduk warna coklat, tuang atas warna
   putih tadi. Biarkan puding gerak sendiri 
   ke tepi, tak payah ratakan atau dikacau.
   Ulang semula warna putih dan buat hingga
   habis. Ketika melapis buat dengan cepat 
   kerana puding cepat membeku.
6. Bila dah siap simpan dalam peti sejuk
   sekurang-kurangnya sejam.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan