Isnin, 8 Oktober 2012

Novel Adam Dan Hawa

      
         Assalamualaikum wrh wbr....

     Salam sejahtera semua. Moga sukses selalu. Kali ini nak cerita lah sikit tentang novel pilihan saya iaitu novel Adam dan Hawa dari penulis Aisya Sofia.  Terkadang duduk saja-saja suka juga layan novel ni, sekadar suka-suka je. Sekarang ni tengah demam cerita ni, cerita dari novel diadaptasikan ke drama. So, tiap hari memang tak lepas lah menonton cerita ni.

      Di awal cerita ni, sempat jugalah saya tonton cerita ini. Oleh kerana tak sabar-sabar nak tahu jalan ceritanya maka saya pun belilah novelnya. Bila kat kedai buku tu, tercari-carilah novel tersebut tapi tak ada pun. Mungkin dah habis stok agaknya. Frust lah juga, sebab tak dapat. Tapi tak apalah, kalau tak ada pun tak apa. Sekali dah nak keluar, terpandang satu lagi novel ni kat rak di dinding kedai tu. Siap tanya jurujual tu lagi, ni tak jual ke dik. Katanya ini rezeki akak lah, tinggal satu ni sahaja lagi. Wah, sukanya saya dapat juga saya memiliki novel ni.



            Serba sedikit tentang sinopsis cerita Adam dan Hawa mengisahkan Ain Hawani, zaman solonya ternoktah di usia remaja. Hanya kerana silap perhitungan, timbul prasangka buruk menyebabkan dia dan Adam mukriz terjerat. Rayuannya tak dipedulikan. Lelaki itu diam membisu seolah-olah benar apa yang berlaku.
     Akhirnya ijab kabul di antara mereka terlafaz dalam paksa dan tanpa rela. Sayangnya hubungan suami isteri hanya tercatat di atas kertas sahaja. Ain kecewa dan  pergi mencari harga diri. Setelah lapan tahun pergi dan menanti, Ain dan Adam dipertemukan  di depan pinti Masjidil Haram. Bagi Adam, kebetulan ini memang didoakan sekian lama. Ain pula terus membisu dan menganggap ikatan mereka sudah lama terputus.
     Tapi tegarkah Ain? Sejak pertemuan itu, hati ain berbolak-balik. Benarkah dalam hati ada cinta? Tapi keegoannya cuba menidakkan.
Ingin diluah tidak terkata ingin disimpan, hati tak tertanggung. Bagi Adam dia tetap menanti...
     Sama-sama lah kita nantikan kesudahan dari cerita ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan