Jumaat, 25 Mac 2016

Kuih Apam Pisang


         Assalamualaikum wrh... wbr...

   Salam sejahtera teman-teman semua, semoga anda semua berbahagia selalu hendaknya.

   Sarapan pagi ni saya buat kuih apam pisang. Memandangkan pisang kulitnya pun dah berwarna kehitam-hitaman, daripada dibuang nanti lebih baik saya buatkan kuih sahaja. Resepinya saya cuba dariresepi Fiza LGK. Memang sedap dan gebu kuih apamnya, apa lagi dimakan dengan kelapa parut. Sedap.... sangat.

   Izinkan saya letakkan resepinya disini pula untuk rujukan saya nanti.


Resepi kuih Apam Pisang

Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
8 biji pisang emas (sederhana besar)
3/4 cawan mentega, dicairkan dan disejukkan
    boleh diganti dengan minyak masak) -saya
    guna 100 ml minyak masak 
4 biji telur
1 sdt baking powder
1 sdt baking soda
1 cawan gula
secubit garam

kelapa parut digaul dengan sedikit garam


Cara membutnya:

1. Tepung gandum diayak dengan baking powder,
   ketepikan.

2. Pisang dilecek halus dan digaul dengan
   baking soda dan garam.

3. Pukul telur bersama gula, masukkan mentega
   cair @ minyak. Kemudian masukkan pisang 
   lecek dan gaul rata.

4. Masukkan tepung sedikit demi sedkit. Gaul
   rata dan kemudian tuangkan ke dalam loyang
   atau acuan yang disukai yg telah disapu
   dengan sedikit mentega/minyak.

5. Kukus selama 45 minit menggunakan api yang
   sederhana. 


nota : Kukusan hendaklah dipanaskan terlebih
       dahulu dan tutup kukusan perlu  
       dibungkus dengan kain supaya wap air 
       tidak jatuh ke atas permukaan kuih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan