Khamis, 10 Oktober 2019

Sambal Terasi


Assalamualaikum...

Salam Jumaat yang penuh berkat, semoga pagi ini anda semua sihat dan ceria2 selalu.

Sambal terasi adalah sambal yang terkenal dikalangan orang Sunda. Terasi bermaksud belacan. Dulu sewaktu saya mula2 ke Indonesia, saya kepasar Warudoyong namanya terletak di Suryalaya, Tasik Malaya. Ingat lagi saya cakap nak belacan, terpinga2 orang yg jualnya. Jadi saya bilang untuk buat sambal dimakan bersama ulam-ulaman. Barulah dia faham... terasi namanya. Itulah yg saya ingat sampai sekarang.




Resepi Sambal Terasi

Bahan-bahan:

2 biji cili merah
10 biji cili api
2 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
belacan
1 biji tomato
1/2 biji limau nipis
sedikit minyak untuk menggoreng 
garam dan gula



Caranya:

1. Panaskan minyak, goreng cili merah, 
   cili api, bawang merah, bawang putih, 
   belacan serta tomato hingga layu.
   Kemuadian angkat dan toskan.

2. Uleg atau tumbuk bahan tadi hingga halus.
   Masukkan garam serta gula kabung. Uleg 
   lagi hingga halus.

3. Perahkan limau nipis. Siap untuk dihidang.




Sedap dimakan dengan ulam-ulaman serta tauhu dan tempe yang digoreng.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan