Sabtu, 20 Februari 2016

Kuih Apam Gula Hangus


        Assalamualaikum wrh... wbr...

   Salam bahagia teman-teman semua. Di malam minggu ini saya rasa teman-teman sudah semestinya sedang beristirehat bersama keluarga masing-masing. semoga anda semua berbahagia selalu hendaknya.

    Petang tadi sempat saya membuat apam. Dah lama rasanya saya tak membuat apam. Kali ini saya cuba buatkan apam gula hangus. Saya cuba resepi dari dapur Kak Rose, My Kuali. Terima kasih resepinya, izinkan saya copykan resepinya di sini pula... ya.

Resepi Apam Gula Hangus

Bahan-bahan:
Bahan A
1 cawan gula pasir
1 cawan air

Bahan B
2 biji telur
1/2 cawan minyak masak
2 sdb marjerin
2 sdb susu pekat
1 sdt soda bikarbonat
1 1/2 cawan tepung gandum

Caranya:
1. Gula dihanguskan, kemudian dicampurkan
   dengan air, kemudian sejukkan.
2. Di dalam blender masukkan susu, telur,
   minyak masak dan marjerin. Kisar 
   anggaran 3 minit.
3. Masukkan bahan A yang telah disejukkan 
   tadi bersama-sama soda bikarbonat dan
   dikisarkan lagi.
4. Akhir sekali masukkan tepung dan dikisar
   lagi hingga sebati.
5. Kukus adunan tadi di dalam loyang selama 
   45 minit, jika menggunakan acuan kecil
   kukus selama 15 minit.
6. Sekiranya adunan nampak cair bolehlah
   ditambah dengan sedikit tepung agar apam
   tadi tidak mendap dan basah dibahagian
   bawahnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan