Rabu, 24 Disember 2014

Kek Minyak


    Assalamualaikum wrh.... wbr....

    Bersua lagi di entri kali ini, tentunya semua teman-teman berbahagia selalu di ketika ini. Kali ini saya entrikan mengenai kek minyak yang begitu famous di kalangan pemilik blog teman masak-memasak. Sebenarnya saya ni kalau bab baking-membaking memang outlah, kadang-kadang buat kek memang susah sangat nak menjadi. 

   Oleh kerana teringin sangat nak merasa keenakan kek minyak ini, maka saya menggagahkan diri untuk mencuba membuatnya juga. Ternyata keknya memang sedap,gebu dan lembut.Tetapi saya rasa memang banyak kelemahan dan kekurangannya. Perlu pelajari lagi selok belok cara membaut kek yang betul.

    Kali ini saya mencuba dari resepi Puan Azlita dari blog Masam Manis. Terima kasih di atas perkongsian resepinya ini. izinkan saya copykan resepinya di sini untuk rujukan saya nanti.



Resepi Kek Minyak

Bahan-bahan:

5 biji telur
3/4 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 sdt baking powder
1 cawan susu pekat
1sdb ovallete
1 cawan minyak masak
perasa nenas @ pisang (saya letak rasa oren)
1 sdt esen vanilla
pewarna yang disukai 


Cara membuatnya:

1. Satukan tepung dan baking powder, 
   kemudian diayak, ketepikan.

2. Dalam mesin pemutar, pukul telur bersama 
   gula dan ovallete hingga kembang dan gebu.

3. Masukkan susu pekat dan esen vanilla dan 
   pukul sebati.

4. Masukkan minyak masak dan perasa sambil 
   dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk 
   adunan bergaul rata.

5. Akhir sekali masukkan tepung gandum yang 
   telah diayak. Kaup balik adunan dengan 
   spatula hingga rata.

6. Bahagikan adunan kepada 3 @ 4 bahagian. 
   Letakkan  pewarna dalam setiap bekas,
   gaul rata.

7. Sediakan loyang 8 inci, lapikkan dasar
   loyang dengan kertas minyak dan sapukan
   butter.

8. Tuangkan adunan berselang seli warna
   secara lingkaran hingga habis.

9. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan 
   15 minit awalnya. Suhunya 170C selama 45 
   hingga 60 minit mengikut kepanasan oven 
   masing-masing.

10. Selepas 45 minit, cucuk dengan lidi,
    Jika masih basah tutupkan dengan 
    aluminium foil dan teruskan membakar 
    hingga kek masak.

11. Keluarkan  daripada oven dan sejukkan
    dahulu sebelum dipotong untuk
    dihidangkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan