Isnin, 27 November 2017

Sambal Penyet


           Assalamualaikum...

   Selamat malam... bersua lagi di entri kali ini. Semoga anda semua berbahagia selalu disamping keluarga tersayang.

    Kali ini saya entrikan mengenai sambal penyet. Sambal penyet ni biasanya di makan bersama ulam-ulaman seperti timun, kacang panjang, daun2 ulam dan sebagainya. Sebenarnya saya ni bukankah penggemar sambal belacan sangat, tapi kalau ada makan jugaklah. Tapi tak selalulah buat sambal belacan ni.

     Tapi kalau sambal penyet ni kita buat seminggu sekali pun dah memadai, buat banyak2 simpan dalam peti sejuk. Nak makan keluarkan.
Tak payah lah nak buat sambal belacan tiap hari. Sambal penyet ni saya ambil resepinya dari blog Kak Nor. Memang sedap... anak2 saya pun suka. Terima kasih kak Nor resepi sambal penyet ni. Kali ini saya simpan resepinya disini pula ya...



Resepi Sambal Penyet

Bahan-bahan:

cili api hijau dan merah* (ikut suka)
cii merah* (juga ikut suka nak banyak mana)
1 biji bawang besar*
bawang putih*
asam gelugur
1 biji tomato*
ikan bilis*
gula serta garam
sedikit minyak utk menumis




Cara memasaknya:

1. Blender semua bahan yang bertanda *, 
   tapi jangan terlalu halus. 

2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan
   blender tadi. Masukkan asam gelugur.
   Biarkan sehingga berminyak.

3. Masukkan garam, gula serta sedikit 
   perasa jika suka. Biarkan sehingga
   berminyak, nbarulah diangkat.



Bila dah sejuk masukkan di dalam bekas kaca, simpan di dalam peti sejuk. nak makan baru keluarkan. 


1 ulasan: