Jumaat, 22 November 2013

Tanamanku


     Assalamualaikum wrh wbr.....

      Selamat bercuti kepada teman-teman yang sedang bercuti di ketika ini. Almaklumlah sekarang ini kan cuti persekolahan dah bermula. Ada juga ibubapa yang mengambil peluang pergi holiday bersama-sama dengan keluarga tersayang.

       Entri kali ini, mengenai sedikit tanaman yang saya tanamkan untuk memenuhi masa lapang. Almaklumlah sekarang ini tengah musim hujan. Jadi ambil kesempatanlah bercucuk tanam. 

          Ini pokok buah delima yang dulunya hidup segan mati tak mahu. Bila dah dipindahkan ke atas tanah barulah ianya tumbuh subur. Tapi belum juga berbuah.


Ini pula pokok daun selasih atau pun basil.

        Pokok pegaga kampung. Sedap dibuat ulam atau kerabu.

         
     Pokok daun kunyit yang baru nak tumbuh subur.Dan kunyit muda ni macam-macam boleh digunakan dalam masakan.

          Ini pula juga daun pegaga. Pegaga air mungkin, mudah hidup apabila ditanam.

        Daun kari.... Sapa yang tak kenal daun kari? Digunakan untuk masak kari. Baru nak subur kembali. Sebelum ini daunnya dah tua-tua semuanya. Saya pangkaskan, lalu tumbuh tunas baru. Baru lah nampak segar sedikit.


Pokok cili merah saya tanamkan kat dalam polibag. Tapi masih belum berbuah lagi.

        
     Inilah pula pokok kacang panjang. Pancangnya rendah sangat. Jadi saya biarkan ia menjalar memanjat pokok di sebelahnya.
 

     Menanam pokok ni, hanya sekadar melayan hobi saja lah.Saja nak keluarkan peluh je. Tapi bila dah tengok hasil tanaman kita tu subur dan mengeluarkan hasil, rasa seronok lah pulak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan