Isnin, 25 Mei 2020

Sayur Lodeh


Assalamualaikum...

Selamat petang semua dan selamat hari raya, moga sihat semuanya.

Bagaimana sambutan hari raya dirumah anda, pasti meriah. Saya hanya berhari raya dirumah saja, adalah terima tamu tapi satu dua orang sahaja.

Mengenai juadah hariraya macam biasalah saya buat ketupat daun palas, rendang ayam, nasi impit kuah kacang beserta sayur lodeh. Sedikit kuih raya yg sempat saya buat tempohari.

Kali ni saya share kuah lodeh yang saya cuba resepinya dari Yati Memories. Memang sedap... kata anak2 boleh buat lagi dilain kali. Saya simpan resepinya disini pula ya...



Resepi Sayur Lodeh

Bahan-bahan:

Bahan sayur

10 batang kacang panjang (dipotong)
2 biji kentang (dipotong spt batang mancis)
1 batang karot (dihiris spt btg mancis)
1/4 biji kobis (dihiris)
1/4 biji bengkuang (diris spt btg mancis)
2 keping tahu kering
2 ikat sayur fucuk dan suhoon
2 keping tempe
2 keping tauhu (digoreng dan dipotong)
2 batang cili merah (dipotong serong)
2 batang serai (dititik)
santan secukupnya
gula dan garam
1/2 cawan minyak utk menumis

Bahan kisar

1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 sdb udang kering


Cara memasaknya:

1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar,
   masukkan serai yang dititik.

2. Biarkan sehingga naik minyak, masukkan 
   sedikit air juga kentang yg dihiris. 
   Biarkan sehingga empuk.

3. Masukkan karot, sengkuang dan kacang 
   panjang, gaul rata,

4. Masukkan pula suhoon, tauhu kering, tempe,
   tauhu dan kobis.

5. Masukkan santan dan biarkan sehingga 
   mendidih.

6. Masukkan pula cili merah serta garam dan
   gula secukup rasa. Biarkan mendidih.

7. Bila dah secukup rasa, bolehlah diangkat
   dan dihidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan