Selasa, 3 September 2019

Cerita Balik Kampung


Assalamualaikum...

Selamat malam semua... moga sihat selalu.
Besok start peperiksaan UPSR, jadi selamat menjawab peperiksaan bagi adik2 yg menduduki peperiksaan, semoga dapat menjawab peperiksaan dengan tenang.

Saya baru sahaja sampai dari kampung, sempat juga saya pulang menjenguk ibu ayah dikampung sempena hari merdeka sambil ,menjenguk anak-anak yg bersekolah disana.



Kat kampung saya tiada apa yang istimewa sangat, tapi namanya negeri jelapang padi, sudah semestinya pokok padi yang tumbuh menghijau memberi sedikit ketenangan bila dapat melihatnya. Kalau dipandang dari jauh kelihatan seperti padang rumput yang menghijau.



Ini pula daun sirih hasil tanaman emak yang begitu subur. Selalunya jiran2 yang suka makan sirih pinang selalu datang ambil.




Kalau diikutkan kampung saya ni adalah kawasan yg selalu ditenggelami banjir. Dalam setahun tu kadang2 dua atau tiga kali banjir jika musim hujan. Jadi pokok2 yg ditanam pun agak terbatas juga. Hanya pokok mempelam, pisang, kelapa yg boleh ditanam. Kalau pokok
lain seperti rambutan, cempedak, durian, manggis dan buah2 lain memang tak boleh ditanam.




Sudah semestinya pokok kelapa yang bisa tumbuh dimana-mana. Kalau nak masak menggunakan santan memang tak pernah beli kelapa. Dan yang bestnya dapat minum air kelapa muda yg fresh.



Ini pula pokok daun kesum memang tumbuh subur. Kalau nak masak laksa atau asam pedas tinggal petik je... Itulah bestnya tinggal dikampung.



Sibuknya si kecik ni suruh ambik pic dia.



Selit juga photo kenangan disini, balik dari kenduri di kampung emak saya, kampung Majapahit, Pendang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan