Jumaat, 27 Mei 2016

Kuih Jemput-jemput Ikan Bilis


             Assalamualaikum wrh... wbr...

      Apa khabar teman-teman semua. Semoga hari ini anda semua berbahagia selalu di hari Jumaat yang penuh barokah ini.

     Petang tadi saya masak jemput-jemput ikan bilis untuk hidangan minum petang. Biasalah diwaktu petang-petang perut suka lapar. Apalagi kalau hujan turun, mesti merayap kegerai cari makanan. Untung gerai hanya kat depan rumah je. Tapi kalau sering kegerai tak best pula, macam-macam komplenlah pula tak sedaplah, tak menepati citarasa lah dan macam-macam lagi. 

      Jadi jalan yang terbaik, masaklah sendiri. Nak rasa ikan bilis lebih, letaklah ikan bilis banyak-banyak. Yang penting ada kerajinan. Kalau ahli keluarga ramai, eloklah masak sendiri, lagi jimat... kan. Jom tengok resepinya.... ya.


Resepi jemput-jemput ikan bilis

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
1 cekak ikan bilis (ditumbuk kasar)
1 biji bawang besar (dihiris)
1 biji cili merah (buang bijinya dan 
      dihiris halus)
garam secukupnya
air secukupnya uDiantuk membancuh tepung
1 ketul kiub ikan bilis
minyak masak secukupnya untuk menggoreng
  

Cara memasaknya:

1. Di dalam bekas masukkan tepung, ikan
   bilis, bawang besar hiris,garam serta kiub
   ikan bilis. Gaulkan supaya bercampur.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil
   dikacau supaya bercampur.
3. Panaskan minyak, sudukan ia kedalam 
   minyak    panas. Apabila sudah garing 
   bolehlah diangkat.
 

Sedap dimakan dengan sos  cili atau apa-apa sos yang disukai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan