Ahad, 11 Mei 2014

Tanamanku


         Assalamualaikum wrh wbr.....

      Salam bahagia teman-teman semua, moga ceria-ceria selalu di hujung minggu ini. Di musim hujan ni, seronoklah kalau bercucuk tanam kerana tak payah susah-susah nak siram pokok. Tunggu hujan turun je.



                  

       Baru je berjinak-jinak menanam orkid ni. Ingatkan tak hidup pokoknya. Alhamdulillah hidup juga pokoknya. Tapi memerlukan perhatian juga. Tiap hari kena siram.




 Inilah pokok-pokok orkid yang belum pun mengeluarkan bunganya.



Pokok tomato yang masih lagi kecil. Saya semaikan benihnya menggunakan buah yang masak.


Ini pula pokok daun pegaga air. Saya tanam dalam polibag je.



Pokok aloevera atau lidah buaya. Banyak sangat anak pokoknya, oleh kerana sayang nak dibuang, saya cucuk-cucukkan kat atas tanah pula.


  Pokok karot atau lobak merah.





Pokok kaktus, asalnya saya tanam dengan keratan batangnya sahaja. Dah lama saya tanam pokok kaktus ni. Kalau tanam kat atas tanah mesti dah besar rupanya pokok ni.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan