Ahad, 16 Februari 2014

Sup Telur


       Assalamualaikum wrh wbr....

       Salam penuh keceriaan di hujung minggu ini, semoga teman-teman semua berbahagia selalu hendknya. Terfikir-fikir nak masak apa untuk makan tengahari ini. Cari punya cari maka terjumpalah resepi sup telur yang ringkas dan cepat dimasak ini dari blog Che Mat Gebu. Tak pernah lagi cuba masak sup telur ni. Ternyata memang sedap juga resepinya ini. Anak-anak saya pun suka. Siap suruh masak lagi di lain hari. Kira okey lah tu.... Terima kasih CHE MAT GEBU di atas resepinya. Izinkan saya letakkan resepinya kat sini pula untuk rujukan saya di masa akan datang.






Resepi Sup Telur

Bahan-bahan:
3 biji kentang dikupas dan di potong
5 biji telur
sedikit soohun
sedikit fucuk
1 kiub ayam
4 ulas bawang merah (dihiris halus)
3 ulas bawang putih (dihiris halus)
air secukupnya untuk kuah
garam secukup rasa
lada hitam kisar
sedikit bawang goreng
hirisan daun bawang

Cara memasaknya:
1. Panaskan sedikit minyak ke dalam periuk, 
   tumis bawang merah dan bawang putih 
   yang dihiris halus hingga harum, masuk-
   kan kentang dan kacau rata. Tuang air 
   secukupnya hingga kentang tenggelam, 
   masukkan kiub ayam. Biarkan kentang 
   empuk.
2. Pecahkan telur satu persatu ke dalam 
   periuk, tapi pastikan ia tidak bertindih
   antara satu sama lain. Masak dengan api 
   kecil hingga telur mengeras. Kacau 
   berhati-hati. Masukkan fucuk dan soohun.
   Tambah garam secukup rasa serta lada 
   hitam.
3. Masak dengan api sederhana hingga fucuk 
   lembut. Rasa dan tambah garam jika perlu.
   Tabur hirisan daun bawang dan bawang 
   goreng sebelum dihidangkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan