Khamis, 26 Julai 2012

Kerabu Epal Hijau

         
         Assalamualaikum wrh...wbr...

    Salam sejahtera kepada semua semoga ceria selalu dibulan Ramadhan yang panuh keberkatan ini. Kali ini saya ingin kongsikan masakan kerabu epal hijau. Memandangkan buah epal pun masih ada lagi dalam simpanan, maka saya pun mencubalah resepi ini. Resepinya sangat mudah dan cepat untuk disiapkan. Bahkan rasanya pun sangat sedap. 


   Saya perolehi resepi ini dari INAZAMBREE kalau tak salah. Terima kasih atas resepi ini dan izinkan saya letakkan resepinya di sini...




Resepi Kerabu Epal Hijau


Bahan-bahan:

3 biji epal hijau *
segenggam udang kering (digoreng tanpa            minyak dan ditumbuk kasar)
1 batang serai*
5 helai daun limau perut*
6 biji cili api*
Perahan limau/ lemon
Garam dan gula secukup rasa
sedikit kacang tanah (digoreng  tanpa minayk 
   dan ditumbuk)- saya tambah


Cara membuatnya:

1. Bahan-bahan yang bertanda * dihiris halus.

2. Campurkan semua bahan-bahan tersebut. 
   Digaul rata agar bercampur.

3. Akhir sekali taburkan dengan kacang tanah 
   yang ditumbuk tadi. Siap untuk 
   dihidangkan.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan