Ahad, 12 Ogos 2012

Biskut Dahlia

               
            Assalamualaikum wrh wbr....

  Salam bahagia untuk semua. Tak berapa hari lagi kita akan menyambut hari raya Aidil Fitri, maka saya rasa ramai suri rumah tangga membuat persiapan untuk hari raya nanti. Dan tidak terkecuali ada yang masih lagi membuat kuih raya. Saya juga berkesempatan membuat kuih yaitu biskut dahlia yang saya ambil resepinya dari CHE MAT GEBU. Cuma bentuk kuihnya yang tak begitu cantik.


  Walau apa pun jua saya ucapkan terima kasih kepada Che Mat Gebu atas resepi yang dicuba olehnya. Izinkan saya letakkan resepinya kat sini....



Resepi Biskut Dahlia

Bahan-bahan:


300 gm mentega
160 gm gula aising
2 biji kuning telur
1 sdt esen vanila/ esen rose
240 gm tepung gandum
100 gm tepung jagung
160 gm tepung kastard
ceri merah dipotong kecil untuk hiasan

Cara membuatnya:


1. Putar mentega dan gula aising hingga
   berkrim, masukkan kuning telur dan esen
   vanila dan putar hingga kembang.

2. Perlahankan speed, masukkan  sedikit demi 
   sedikit tepung hingga habis. Adunan akan 
   menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.

3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang
   dipasang muncung untuk biskut dahlia. 
   Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga
   siap dan hiaskan dengan sepotong
   ceri kecil. Bakar dalam oven yang telah
   dipanaskan pada suhu 175C selama 15-20
   minit.

4. Biarkan biskut sejuk sedikirt sebelum
   dialihkan ke atas jaringan. Biarkan sejuk
   baru disimpan di dalam balang kedap udara.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan