Jumaat, 28 Ogos 2015

Bingka Roti Kukus Pandan


     Assalamualaikum wrh... wbr...

   Salam bahagia teman-teman semua, semoga anda semua berbahagia selalu dihujung minggu ini.

   Memandangkan  roti masih lagi berbaki tak terusik, daripada rosak nanti maka saya buatkan bingka roti kukus pandan. Saya cuba resepinya dari HANA MEMORIES, tetapi saya buatkan setengah adunan sahaja. Biasalah, kalau kuih-kuih manis anak-anak kurang gemar. Kalau buat banyak jenuh saya nak mengabihkannya. 

   Terima kasih diatas perkongsian resepinya. Izinkan saya copykan resepinya disini pula untuk rujukan saya nanti.


Resepi Bingka Roti Kukus Pandan

Bahan-bahan:

8-9 keping toti gardenia
400 ml santan
3/4 cawan gula halus
segenggam kismis
4 biji telur
1 sdk garam halus
1 sdk pes pandan
sedikit pewarna hijau 


Cara membuatnya:

1. Koyakkan roti ketepikan. Satukan santan,
   garam, gula, pes pandan dan juga telur. 
   Kacau sebati.

2. Masukkan roti dan kismis, kemudian rendam 
   lebih kurang 5 minit.

3. Sapukan loyang dengan sedikit mentega.

4. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan kukus 
   selama lebih kurang 30 minit.

5. Sejukkan dahulu, kemudian potong dan 
   hidangkan.


      Rasa kuih ni memang sedap. Terasa lemak-lemak santannya serta manis masinnya. Bila tergigit kismis ada rasa masam sedikit. Pokoknya sedap lah.

       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan