Khamis, 4 Oktober 2012

Kuih Apam Putri Ayu

     
         Assalamualaikum wrh... wbr...

   Salam bahagia kepada rakan-rakan semua. Semoga bahagia selalu. Entri kali ini mengenai kuih putri ayu yang saya buatkan untuk minum petang tadi. Alhamdulillah menjadi lah juga, tapi tak lah gebu sangat. Mungkin ovallate yang saya gunakan tu dah terlalu lama. Sebelum ini, saya dah banyak kali buat gunakan resepi ni.... gebu dan lembut sangat kuihnya. Walau bagaimanapun, kuihnya memang sedap. 


   Terima kasih banyak-banyaklahlah saya ucapkan kepada MY RESEPI di atas resepi ini. Izinkan saya letakkan resepinya kat sini...






Resepi Kuih Apam Putri Ayu

Bahan-bahan:


5 biji telur saiz kecil
250 gm tepung gandum
300 gm gula
2 sdt ovallate
1 sdt baking powder
250 ml santan
pewarna hijau & paste pandan
@ serbuk koko
kelapa putih secukupnya (digaul dengan 

      sedikit garam dan tepung ubi)



Cara membuatnya:

1. Panaskan kukusan.

2. Pukul telur, gula dan ovallate hingga
   kembang dan gebu.

3. Masukkan santan, tepung gandum, baking
   powder. Masukkan paste pandan atau serbuk
   koko. Kacau sehingga sebati.

4. Sapukan sedikit minyak pada acuan. 
   Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan
   dan mampatkan.

5. Masukkan adunan dan kukus selama lebih
   kurang 5 minit.

6. Setelah di keluarkan dari kukusan, tunggu 
   hingga sejuk sedikit supaya senang
   dikeluarkan dari acuan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan