Selasa, 17 Mei 2016

Mertabak Roti Express


          Assalamualaikum wrh... wbr...

   Bersua lagi di kali ini, semoga anda semua beroleh rahmat dari yang Maha Esa.

      
   Kali ini saya nak share lah resepi mertabak roti ekspress yang saya cuba dari Maz Ilham Dapur. Memang sedap mertabak roti tersebut, saya gunakan burger ayam yang dimasak terlebih dahulu. Anak-anak saya pun suka.



Resepi Mertabak Roti

Bahan-bahannya:

4 biji telur
4 keping roti
3 batang sosej (saya guna 2 keping burger
    ayam- dihancurkan dan digoreng seketika)
1/2 sdb serbuk kari
2 sdb susu segar
1 biji cili merah (saya guna cili api)
sedikit daun sup
sedikit bawang besar cincang
sedikit aji/ serbuk pati
sedikit garam
secubit gula
minyak masak secukupnya
 


Cara memasaknya:

1. Dalam mangkuk satukan semua bahan kecuali
   roti, kocok sebati dengan garpu.

2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali
   nonstick, masukkan roti dalam telur dan
   sebatikan.

3. Tuang sedikit dalam kuali, tekan sedikit
   biar kemas dan nipis, betukkan 4 persegi
   atau bulat. Masak 2 minit setiap bahagian
   atau hingga perang. Boleh dihidang bersama
   sos pilihan. 


Nota: Selain sosej, boleh juga guna jejari 
      ketam, burger ayam atau burger daging 
      kena masak terlebih dahulu, lepas itu
      hancurkan. Untuk bahan perasa, agak-
      agaklah secukupnya.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan