Ahad, 14 Disember 2014

Kuih Lapis


     Assalamualaikum wrh... wbr...

    Salam bahagia teman-teman, semoga berbahagia selalu. Kali ini saya entrikan mengenai kuih lapis. Dah lama teringin nak makan kuih lapis buatan sendiri ni. Baru sekarang berpeluang membuatnya. Saya ambil resepi Dari Dapur Kak Yah. Cuma saya buatkan setengah bahagian sahaja. 

   Terima kasih Kak Yah atas perkongsian resepinya. Saya copykan resepinya untuk rujukan saya nanti.




Resepi Kuih Lapis

Bahan-bahan:

5 cawan santan
1 cawan gula
2 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
secubit garam
1/2 sdt perisa rose
pewarna pink
 

Cara membuatnya:

1. Panaskan santan dan gula hingga menjadi 
   hancur. Sejukkan.

2. Panaskan pengukus dan pastikan air  
   menggelegak/mendidih dengan api yang kuat.

3. Masukkan tepung gandum dan tepung beras
   ke dalam santan. Masukkan juga garam dan 
   perisa rose, tapiskan.

4. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian
   berasingan.

5. Masukkan pewarna pink ke dalam satu
   bahagian adunan dan satu bahagian lagi
   dibiarkan warna asalnya.

6. Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan 
   alaskan plastik di dasarnya.

7. Kukus setiap lapisan selama 5-7 minit. 
   Bagi lapisan terakhir kukus selama 10-15 
   minit.

8. Keluarkan dan biarkan sehingga sejuk, 
   barulah dipotong.





1 ulasan: