Ahad, 27 Mei 2012

Zikrullah Pengubat Hati

          
         Assalamuaalaikum wrh wbr....
         
          Bersyukur kita ke hadrat Allah swt kerana dgn izinnya dapat saya berentri lagi. Untuk kali ini saya hanya menyampaikan sedikit tazkirah peringatan dan panduan untuk diri saya dan teman2 tentang kebaikkan zikrullah.

         Zikrullah ertinya melafazkan dengan lidah serta membenarkan dengan hati. Zikir juga terbahagi kepada 2 iaitu zikir lisan dan zikir hati. Zikir lisan ialah menyebut nama Allah berulang kali, menyebut sifat2nya serta melafazkan puji padanya. Manakala zikir hati pula menghadirkan kebesaran, keagungan, kehebatan, kemuliaan, kesempurnaan dalam jiwa hingga hati sentiasa mengingati Allah.

         Seperti mana yg kita ketahui, zikrullah adalah pengubat jiwa yang lara, menerangi hati kita yang dalam kegelapan dan ubat dari segala penyakit hati yg sentiasa bersarang di lubuk hati kita. Dengan berzikir kepada Allah hati kita akan menjadi lebih tenang.


Dalam kitab Tanbih al Ghafilin mempunyai 5 
kelebihan berzikir:

1. Mendapat keredhaan Allah.

2. Akan menambah kesungguhan dalam 
    melaksanakan ketaatan.

3. Terkawal daripada hasutan syaitan.

4. Untuk melembutkan hati.

5. Mencegah dari melakukan maksiat. 


      Orang yang berzikir kpd Allah akan merasa tenang jiwanya kerana jiwanya berhubung terus dgn Allah dan merasa selamat di bawah jagaannya. Ketenangan hati org yang beriman akan dapat dirasakan oleh orang yang hatinya diliputi oleh kemanisan iman.
       
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan