Isnin, 14 Ogos 2023

Update Tanaman Terbaru

 Assalamualaikum...

Update lagi hari ni, kali ni update mengenai tanaman pula.Sekarang ni saya tengah merjinkan diri menanam pokok ulam serta sayur ditepi rumah. Sebenarnya tak ada laman, tapi saya cuba menanam pokok-pokok ulaman dan sayuran di dalam bekas atau polybag. Memang saya sangat suka menanam. Jadi, kita manfaatkan dikawasan sekitar dengan tanaman bunga dan sayuran.

Ini pokok daun pudina atau daun mint. Saya tanam hanya guna keratan batang je.


Ini pula pokok pineaple mint. Mulanya saya tanam menggunakan keratan batang. tak sangka pula tumbuh. Cantik warnanya, ada corak varigata gitu.


Pokok Thai Basil.


Ini pula pokok ulam daun selom. Nak makan ulam tinggal petik je.

Ini pula pokok betik. Beli buah betik yang masak, kemudian bijinya saya cuba semai. alhamdulillah tumbuh.


Pokok bayam malabar. Mulanya semai guna buji benih, kemudian saya cuba guna keratan batang pula, alhamdulillah tumbuh juga.


Pokok kacang bendi.


Pokok bayam brazil. Mudah sangat tumbuh hanya guna keratan batang je.


Pokok bunga telang.


Ini pula pokok ulam raja. Buat kerabu atau ulam, memang sedap.


Pokok ginseng jawa. Buat ulam atau sayur tumis pun juga sedap.


Pokok kacang tanah.


Pokok beluntas. Pucuk mudanya sedap kalau dibuat ulam.



Pokok ulam daun kemangi.


Juga pokok tomato.


Pokok kangkung juga ada ditanam.


Kebanyakkan pokok-pokok saya tanam dalam polybag saja.

Semoga terinspirasi teman-teman semua supaya belajar menanam dilaman rumah sendiri.

Selamat berkebun...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan