Sabtu, 21 April 2018

Program Umrah Ziarah (Part 7)


          Assalamualaikum...

      Masih bersambung lagi mengenai cerita umrah ziarah hari tu, sehari sebelum pulang kami berkesempatan jalan-jalan ke Thaif.

      Kota Thaif merupakan sebahagian daripada Mekah, terletak 65 km di sebelah tenggara kota makkah. Kota ini berudara sejuk kerana terletak dilembah pergunungan Asir.

      Disebabkan udaranya yg sejuk, maka tempatnya dijadikan tempat berehat bagi golongan kaya raya di musim panas.  Selain itu Thaif juga memang terkenal dengan produksi pertanian. Berbagai jenis buah2an seperti kurma, anggur, delima, mangga, dan lainnya dihasilkan dari tanah yg subur ini. Bukan sahaja buah2an malah sayur-sayuran serta bunga2an juga tumbuh subur disana. Hasil tanaman yang melimpah ruah itu dibekalkan kepada penduduk tempatan, malah juga dieksport keluar negara.

      Dalam sejarah Islam, Kota Thaif juga mengukir sejarah tersendiri. Rasulullah SAW pernah datang berdakwah kepada penduduk Thaif diketika itu. Malah mereka menolak mentah2 dakwah nabi serta menghina, bahkan mengusir dengan melempari Nabi dengan batu secara kejam dan menghinakan. Begitulah ceritanya.

     Di Thaif kami sempat berkunjung ke masjid Ibnu Abbas, lokasi2 yang bersejarah peristiwa Nabi Muhammad di baling batu serta berpeluang melawat kilang pemerosesan bunga mawar untuk dijadikan minyak wangi,losyen,air mawar, sabun serta kosmetik.


      Sebahagian tanaman bunga ros yg terdapat di belakang kilang. Sewaktu kami berkunjung kesitu bunganya baru berputik, belum berkembang. 

   
Cara pemerosesan bunga ros.



Dapur memasak bunga ros.





Hasil-hasil produk bunga ros.



    Encik usband bersantai2 kat ruang tamu bersama sahabat2nya. 

    Part yg paling best berkunjung ke pasar buah-buahan. Suka sangat tengok bermacam2 buah yang berwarna-warni.




Buah-buahannya sangat segar lagi murah.





               Tak lupa juga snap bunga2 yang ada disitu. Kalau dekat mau saya angkut bunganya.


       Ada juga kedai yg menjual menjual cenderahati serta hasil produk dari bunga ros.

    Rasa beruntung sangat2 sebab dapat melawat ke Kota Thaif kali ini. Encik usband walaupun dah banyak kali ke Makkah tapi baru pertama kali dia dapat menjejakkan kaki ke Thaif.





     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan